goed om te weten

Medische Disclaimer

Leuk dat je misschien voor ons gaat kiezen als je huisarts. Lees wel even onderstaande medische disclaimer door, zodat je weet wat wij wel en niet voor je kunnen betekenen. 

In het kort

De belangrijkste punten op een rijtje.

Gebruikelijk

Huisartspraktijken in Nederland hanteren een werkgebied van 15 minuten rondom de praktijk, zodat we in geval van spoed binnen 15 minuten bij je kunnen zijn. 

Fonkelzorg doet het anders

We wijken af van de landelijke richtlijn voor bereikbaarheid (de 15 minuten reistijd). Dat doen we omdat we geloven dat we op deze manier betere zorg voor jou kunnen leveren. 

Hoe is dit werkbaar?

Wij hebben medewerkers in dienst die verschillende talen spreken. Je rijdt er iets langer voor, maar het wederzijdse begrip is zo veel hoger waardoor de kwaliteit van zorg beter is.

Gebruikelijk

Bereikbaarheid in geval van spoed.

Huisartspraktijken in Nederland hanteren een werkgebied van 15 minuten rondom de praktijk. Woon of werk je buiten een straal van 15 minuten van een van onze locaties? Dan kunnen wij in geval van spoed niet tijdig bij je zijn. Bij spoedsituaties bel je dan onze spoedlijn. We sturen vervolgens een ambulance als dat nodig is, zodat je zo snel mogelijk op de eerste hulp terecht komt.

Als je je bij ons registreert – en je woont buiten een straal van 15 minuten van een van onze praktijken – wijzen wij je dus op het feit dat we niet binnen 15 minuten bij je kunnen zijn en dat je hiermee expliciet akkoord moet gaan. De keuze ligt echt bij jou of je dit wil. We schrijven je dan in als ‘passant’.

Hoe is dit werkbaar

Samen maken we er een succes van.

Woon je binnen een straal van 15 minuten rondom de praktijk dan registreren we je als een vaste patiënt, woon je buiten deze straal dan registreren we je als een passant. Medisch inhoudelijk maakt het geen verschil, je wordt in beide gevallen goed geholpen. Het is een andere registratievorm zodat we je toch goed kunnen helpen. 

Wij geloven dat we het beste voor je kunnen zorgen als we elkaar zo goed mogelijk verstaan. Wij doen daarom ons best om medewerkers in dienst te nemen die jouw taal spreken, maar dat kunnen we niet garanderen.

Daarnaast kan het zijn dat de medewerker die jouw taal spreekt er niet is als jij belt voor een afspraak. Ook wij worden namelijk wel eens ooit ziek en willen op vakantie. 😊 Het is dus geen garantie dat je iemand in je eigen taal kan spreken.

 

Fonkelzorg doet het anders

Waarom kun je je toch bij ons inschrijven?

Ook als je meer dan 15 minuten reistijd hebt naar een van onze locaties ben je bij ons van harte welkom om je in te schrijven. 

Wij zagen in Nederland een maatschappelijk probleem en dragen eraan bij om dat op te lossen. Het probleem: internationale patiënten kunnen vaak niet bij een huisarts terecht. De praktijken zitten vol en door de taal- en cultuurbarrière is de kwaliteit van zorg minder goed.

We hebben een kwaliteitsonderzoek laten uitvoeren waaruit blijkt dat de kwaliteit van onze zorg door het oplossen van de taal- en cultuur barrière béter is op een iets langere afstand dan met deze problemen binnen een straal van 15 minuten. We wijken dus gemotiveerd af van de 15-minuten richtlijn en dragen hiermee bij aan de oplossing! 

We hebben inmiddels medewerkers in dienst die meerdere talen spreken (Engels, Pools, Roemeens, Bulgaars en Spaans), waardoor de kwaliteit van de zorg beter is. Ook zorgen we ervoor dat we voldoende ruimte hebben in onze praktijken om nieuwe patiënten aan te nemen.

Omdat er weinig huisartspraktijken in Nederland zijn die meerdere talen aankunnen, is het gevolg dat de reisafstand tot Fonkelzorg vaak langer is dan 15 minuten. Daarom kiezen we ervoor om dat toe te laten. Uiteraard blijft de kwaliteit van de zorg altijd bovenaan staan. Is de afstand echt te groot? Dan kan het helaas niet. 

Ook belangrijk

Een medische intake

Na inschrijving is het fijn als we even telefonisch contact hebben voor een medische intake.

We kennen jou en je medische geschiedenis (nog) niet. Dat betekent dat we je automatisch minder goed kunnen helpen dan iemand waarvan we alles al weten. In Nederland krijgen we vaak medische dossiers doorgestuurd van de vorige huisarts, maar bij patiënten uit het buitenland bestaat dat systeem niet.

We proberen je daarom te bellen voor een medische intake bij ons. Zo leren we elkaar alvast een beetje beter kennen en kunnen we je beter helpen als het echt nodig is. 😉